Jak vybrat Gola sadu?
Gola sady musíme vybírat podle toho, na co jej převážně budeme používat. Jestli s „golou“ budete pracovat v domácnosti, modelářství nebo si vypomůžete při údržbě svého cyklistického kola – pak volte 1/4“. Gola sada pro váš automobil bude nejlepší v rozměru ½“. Jestli budete kombinovat použití, pak vybírejte kombinovanou sadu (1/4“ + ½“ v jednom kufru) a nebo sadu 3/8“, k níž si dokoupíte „okrajové“ rozměry ¼“, ½“ a nebo redukci. Při výběru nezapomeňte na to zda budete potřebovat nástrčné nebo zástrčné klíče.
Tajemství úspěšné práce s gola sadou kdekoliv je v kvalitě materiálu ze kterého je vyrobena. Chromvanadiová ocel (CrV) je dnes standardem. Kvalitnější bývá chrom-molybdenová ocel (CrMoV) nebo ocel značená S2. Čím lepší materiál, tím jsou hlavice tvrdší, pevnější a odolnější proti korozi a opotřebení, zvyšuje se také schopnost přenášet větší krouticí moment při práci.
Máme novou gola sadu před sebou a teď pár slov o tom jak šetřit správným způsobem. Každá velikost ráčny je konstruovaná pro normovaně přesně stanovený přenos síly (neboli utahovací či krouticí moment), který odpovídá rozměrům šroubu. Když použijete příliš velkou hlavici (např. 1/2“) na slabou ráčnu (1/4“), ta se „strhne“ a zničí. V opačném případě – při malé hlavici a silné ráčně – zase poškodíte hlavici. Proto opatrně při volbě ráčny a hlavice!
Šroub můžete utrhnout i v případě, že při práci vyvinete příliš velkou sílu a šroub nevydrží vyšší krouticí moment. Je vhodné při zarezlých šroubech používat olej který uvolní rez a pomůže lépe povolit šroub. Při utrhnutí hlavy šroubu nezbyde než použít vytahováky zalomených šroubů.
Pokud potřebujete zjistit přesnou hodnotu krouticího momentu, na kterou máte šrouby gola sadou utáhnout (např. na kolech auta), vezměte do ruky momentový klíč na kterém nastavíte předepsaný utahovací moment, který předepisuje výrobce automobilu obecně je to hodnota 90Nm až 120Nm.
Z čeho nejlépe vybírat?
¼“ gola sada - „malá gola sada“.
Tento typ sady se hodí především pro jemnější práci s drobnějšími šrouby. Doma ji využijete poměrně často, např. při opravách jízdního kola, motocyklu, často i při montáži nábytku nebo drobné práci v dílně. Používá se na šrouby se závitem až cca M10.
½“ gola sada – „velká gola“
Zřejmě nejpoužívanější gola sada u nás. Je poměrně značně univerzální. Ideální pomocník do garáže i pro domácí práce a údržbu. Vhodná je pro šrouby se závitem až M22. Oblíbené jsou i sady, které obsahují dvě ráčny – velkou i malou.
3/8“ gola sada
je tradičně standardní velikostí v mnoha zemích světa, zejména ve Velké Británii. V její prospěch svědčí slušná univerzálnost. Hlavice mají obvykle velikost 6-24 mm a jsou vhodné pro různé druhy prací a velikosti spojů, od poměrně jemných až po hrubější.
¾“ gola sada
Sada s velkým čtyřhranem a hlavicemi od cca 18 až do 50 mm. Určena je pro značně velké závity (např. nákladní auta). V domácím prostředí tuto velikost prakticky nevyužijete, jde tedy spíše o gola sady s profesionálním určením.
1“ gola sada
Největší gola sada. Hlavice mají 41 až 80 mm. Tyto gola sady jsou určeny prakticky pro průmyslové použití.
Ráčna a její kvalita je vždy velice zásadním faktorem. Samozřejmostí by mělo být přepínání směru záběru, např. páčkou. Kromě toho hraje roli i počet zubů ráčny. Tento faktor má vliv na její pracovní vlastnosti.
Jde o zástrčné šroubovací nástavce. K upevnění na ráčnu je třeba adaptér. Ten je vetšinou součástí gola sady.
Hlavice gola sady jsou často nástrčné ale i zástrčné (imbus, torx apod.) s 12 nebo 6 hranami. Pro povolovaní šroubů nebo matic na kolech vozidla se doporučuje používat hlavice které mají na vnější straně plast který chrání disk před případným vysmeknutím hlavice ze šroubu, matice a poškozením disku. Tyto hlavice se používají i pro rázové utahováky.
Počet dílů
Platí nutně, že čím více, tím lépe? Za větší počet kusů v gola sadě (i 200 a více) si pochopitelně připlatíte. Měli byste se zaměřit na to, aby sada obsahovala především takové nástavce, které opravdu využijete.
V našem e-shopu nabízíme gola sady pro hobby použití až pro profesionální sady. Můžete si samozřejmě kdekoli koupit gola sadu neznámé značky za pár korun, ale problémem těchto „levných a výhodných“ koupí je právě kolísání výrobní kvality. U vratidla se ulomí čtyřhran, praskne hlavice a Vy nebudete moci dát auto dohromady abyste odvezl rodinu domů, až nastane nějaký problém. Velice často levné gola sady nemají anatomicky tvarované rukojeti ráčny a proto nebudou pasovat do kufříku dražších sad, pro které se případně rozhodnete investovat kvůli vzniklým problémům s levnou sadou.